پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

گزارشی از نگرانی‌های فعالان صنعت فرش و منسوجات | گره مشکلات در تار و پود صنعت فرش

  • کد خبر: ۱۴۳۸۷۸
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
گزارشی از نگرانی‌های فعالان صنعت فرش و منسوجات | گره مشکلات در تار و پود صنعت فرش
صنعت نساجی و فرش یکی از صنایع باسابقه کشورمان محسوب می‌شود که قدمت آن با سابقه تمدنی ایران شانه به شانه می‌زند. با این حال خروج از مدل سنتی به فعالیت صنعتی و موانع این مسیر این صنایع را نیز دستخوش مشکلات متعددی کرده است؛ مسائلی که البته به گفته برخی فعالان این عرصه، کم کم در حال برطرف شدن است.

سعید کریم پور | شهرآرانیوز؛ سیزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و سومین نمایشگاه تخصصی پوشاک، نساجی و منسوجات خانگی در نمایشگاه بین المللی مشهد طی سه روزمیزبان علاقه‌مندان به این صنعت معروف بود. به نظر می‌رسد ترافیک برگزاری نمایشگاه‌ها در مشهد به ویژه پس از فروکش کردن کرونا در حال اوج گرفتن است و در این میان صنایع نساجی و فرش نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

صنعت نساجی و فرش یکی از صنایع باسابقه کشورمان محسوب می‌شود که قدمت آن با سابقه تمدنی ایران شانه به شانه می‌زند. با این حال خروج از مدل سنتی به فعالیت صنعتی و موانع این مسیر این صنایع را نیز دستخوش مشکلات متعددی کرده است؛ مسائلی که البته به گفته برخی فعالان این عرصه، کم کم در حال برطرف شدن است. با این حال صنعت فرش و منسوجات همچنان از گرفتاری‌هایی نظیر تحریم‌ها رنج می‌برد. گشتی در نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و سومین نمایشگاه تخصصی پوشاک، نساجی و منسوجات خانگی مشهد زدیم تا ببینیم شرایط تولیدکنندگان این صنعت و صنایع نساجی از چه قرار است.

افزایش استقبال

مدیر یکی از برند‌های تولید فرش ماشینی مشهد که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود، در گفتگو با شهرآرا درباره مشکلات فعالیت صنعت متبوع خویش گفت: اکنون موضوع تحریم‌ها بر این صنعت خیلی اثر می‌گذارد؛ به ویژه که الیاف تولید فرش از کشور‌هایی نظیر آلمان و چین وارد کشور ما می‌شود. از دیگر سو نوسانات ارزی نیز بر قیمت تمام شده کالا اثر دارد. مشکل دیگر ما نیز مربوط به مسائل فنی است و به خوبی نمی‌توانیم کالای خود را صادر کنیم.

حسینی تصریح کرد: موضوعات و کندی فرایند‌ها در گمرک و همچنین اجاره کانتینر برای صادرات کالا معضل دیگری است که با آن دست به گریبان هستیم. برای اجاره کانتینر باید خیلی در نوبت ماند. توقفات گمرکی و معضلات اداری نیز موجب کندی در ارسال کالا‌ها شده است.
وی تأکید کرد: اگر مسئولان به تولیدکننده و صنعتگر کمک کنند، شرایط آن‌ها بهتر از این می‌شود. باید توجه داشت هر سال رهبر معظم انقلاب نیز بر موضوع تولید و حمایت از آن تأکید دارند و از مسئولان می‌خواهند این موضوع را سرلوحه کار خویش قرار دهند. امروز اگر کارخانه‌ای تعطیل می‌شود، تنها علتش موانع تولید است.

رشد قیمت مواد اولیه پوشاک

یکی از تولیدکنندگان پوشاک تهرانی حاضر در نمایشگاه نیزبا بیان اینکه این نخستین دوره‌ای است که در این نمایشگاه شرکت می‌کنم، گفت: علت حضور در این نمایشگاه این بود که بازار مشهد بازار بزرگی محسوب می‌شود. وی درباره وضعیت کنونی بازار پوشاک عنوان کرد: امسال این بازار شرایط خوبی را تجربه نکرد؛ چون پوشاک در شش ماه دوم به واسطه هوای سرد، بیشتر فروش می‌رود، اما امسال زمستان آن‌چنان سردی نداشتیم. از طرف دیگر افزایش قیمت‌ها نیز موجب شد مردم در خریدهایشان اولویت بندی کنند؛ در این اولویت بندی‌ها نیز پوشاک در رتبه نخست قرار ندارد.

فتاحی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از این شرایط، کاهش قیمت است، بیان کرد: وقتی یک تولیدکننده بتواند مواد اولیه خویش را ارزان‌تر تهیه کند، قیمت محصول وی نیز ارزان‌تر می‌شود. هزینه‌های تولید و کارگری هم بالاست؛ ولی اصلی‌ترین مسئله قیمت مواد اولیه است که طی شش ماه اخیر قیمت برخی از آن تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد.

هر سال دریغ از پارسال

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده الیاف پلی استر حاضر در این نمایشگاه نیز با گلایه از افزایش قیمت ها، اظهار کرد: اکنون با توجه به اینکه درآمد مردم برای تهیه کالا‌هایی مانند کالای خواب و منسوجات ضعیف است، این محصولات، آن چنان بازار خوبی ندارد.

وی بیان کرد: هدف ما به عنوان یک شرکت دانش بنیان، دریافت حمایت نبوده است و از تسهیلات و امکانات خاصی هم استفاده نمی‌کنیم. این تولیدکننده الیاف پلی استر عنوان کرد: شرکت ما در زمینه صادرات نیز فعالیت دارد؛ اما با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم ها، صادرات محصولاتمان فقط به کشور‌های عراق و روسیه محدود می‌شود. به طور کلی در پنچ سالی که از آغاز فعالیت شرکتمان می‌گذرد، شرایط بازار هر سال بدتر از سال قبلش است. علت این موضوع نیز تحریم است. تنها علت صادرات محصولات ما نیز بالا بودن قیمت دلار است.

صنعت نساجی و رهایی از قاچاق

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به ارزیابی اش از برگزاری این دوره از نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته به شکل بهتری برگزار شد. به صورت کلی فضای برگزاری این نمایشگاه رو به توسعه است و همکارانم در استان به شدت دنبال توسعه تولیدات خود و تولید کالای باکیفیت هستند. وی اضافه کرد: به لطف قیمت دلار که کمی جایگاه واقعی خود را پیدا کرده، صنعت نساجی کم کم در حال رهایی از شر قاچاق است.

از طرف دیگر مسئولان تعزیرات و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز با دقت کافی جزئیات قاچاق کالا را رصد کرده و اگر متوجه قاچاق شوند، با آن برخورد جدی می‌کنند. این برخورد‌های جدی موجب کم رنگ شدن قاچاق کالا شده است. البته هنوز هم قاچاق به صورت خرید‌های دیجیتالی وجود دارد؛ ولی یک روزی ما گرفتار کانتینر‌های قاچاق بودیم. به طور کلی شرایط کنونی این صنعت نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->